Synopsis

Ima is a story about four women and three generations: grandmother, mother and two daughters... one of them Caterina Klusemann. After her father's death, this women only family moved to a remote part of Tuscany. Although the two girls attend Italian school, have Italian friends and play Italian games, at home things are completely different - a chaotic mixture of Spanish, Polish and German. Oma cooks weird dishes with names like borscht and kascha and thinks nothing of eating herring and red onion for breakfast. Apart from the four women, there are no other relatives, no great-grandparents, no aunts or uncles. In fact, there are no family stories in which any of the women appear as characters.  This personal testimony pursues a long-kept family secret, gradually and painfully unveiling it. It documents the end of a silence that ultimately was not able to prevent painful memories to permeate the present.


Kurzinhalt

Ima ist die Geschichte von vier Frauen dreier Generationen: Großmutter, Mutter und zwei Töchter. Sie erzählt, wie die vier Familienmitglieder versuchen, sich ein "normales" Leben einzurichten. Ein Leben, das die Vergangenheit ausschließt.

Die Filmemacherin, eine der beiden Töchter, ist entschlossen, die Geschichte der ausgeblendeten Vergangenheit zu finden und stellt unerbittlich Fragen. So lange, bis die Großmutter und Mutter in einem schmerzhaften Prozeß ihr lang gehütetes Geheimnis preis geben.

Der Dokumentarfilm zeigt die konfliktreiche Auseinandersetzung einer Person der sogenannten "dritten" Generation mit dem Holocaust. Er dokumentiert das allmähliche Aufbrechen eines Schweigens, – das zum Schutz der Kinder gewahrt werden sollte –, aber dennoch nicht verhindern konnte, daß leidvolle Erinnerungen die Gegenwart prägten. 

Ima (2001, 58 min, DV)

Produced, directed, written by Caterina Klusemann

Music: Claas Willeke

Camera: Caterina Klusemann and Roman Vitt

Online edit by Anette Fleming

Sound edit by Dominik Kehl


co-produced by arte/ZDF, commissioning editor Doris Hepp


Broadcasts: Arte, 2001 and 2004; 3sat, 2002; Nederland 1, 2003; TVC, 2003; ZDFdoku, 2003; svt1 2004; Documentary Channel NZ 2007 and 2008. Awards and selections: Bayerischer Dokumentarfilmpreis at the Filmfestival Munich 2002; Frauenmedienpreis Niedersachsen, Juliane-Bartel Preis 2002; Findlingspreis des Landesverbandes Filmkommunikation Mecklenburg-Vorpommern 2003; Lobende Erwähnung Dokumentart 2003; Finalist Prix International du Documentaire et du Reportage Méditerranéen 2003; Input 2003; Dokumentarfilm des Monats, Filmkunsthaus Babylon, Berlin 2002. Screenings (among others): 2002 official selection Visions du Réel, Nyon; Shanghai Filmfestival; Prix Italia; R.I.D.M., Montreal; Shadowfest, Amsterdam; 2003 Humboldt University, Berlin International Film Festival Dortmund, Femme Totale; Women make Waves, Taipei--university tour in Taiwan; Prenio Bizzarri, San Benedetto del Tronto; Amsterdam University, inauguration Holocaust Studies; Best of Input Brazil, Columbia, China, U.S.A.; German Senate historical exhibition; 2004 Goethe Institute Tel Aviv, San Francisco; Cinema tours Mecklenburg-Vorpommern in fall 2004 and 2005; Documentary in Europe, Bardonecchia, 2005; Jeu de Paume, Paris, as part of “Les FIlms Cultes de La Lucarne d’Arte” restrospective, 2007.


links

www.deckert-distribution.com

Matrilineal is a 30 minute version of this story I completed prior to Ima, and was my thesis project at Columbia University. It was produced, written, directed and edited by me, music by Claas Willeke, Camera by Roman Vitt and me, with the 1974 material by Siegfried Kätsch.